Level 4 (CEFR A2)
-
Lesson 1 | How was your day?7 Temas|4 Cuestionarios
-
Lesson 2 | How many bedrooms were there in your old house?7 Temas|5 Cuestionarios
-
Lesson 3 | What did the robbers look like?7 Temas|4 Cuestionarios
-
Lesson 4 | What were you doing last night at 11 p.m.?7 Temas|5 Cuestionarios
-
Lesson 5 | Was there any ice-cream in the fridge ?7 Temas|5 Cuestionarios
-
Lesson 6 | This film was the best?7 Temas|4 Cuestionarios
-
Lesson 7 | I used to love Mondays7 Temas|5 Cuestionarios
-
Lesson 8 | What are you going to do on Sunday?7 Temas|5 Cuestionarios
-
Lesson 9 | You’re driving really slowly!7 Temas|4 Cuestionarios
-
Lesson 10 | I’ve never tried that before!7 Temas|4 Cuestionarios
-
Lesson 11 | She’s visited Coney Island!7 Temas|3 Cuestionarios
-
Lesson 11 – Step 1 – Reading
-
Lesson 11 – Step 2 – Vocabulary & Pronunciation: Regular Verbs in the Past Simple
-
Lesson 11 – Step 3 – Present Perfect and Past Simple
-
Lesson 11 – Step 4 – Practise before class
-
Lesson 11 – Step 5 – Class material
-
Lesson 11 – Step 6 – Extra Practice
-
Lesson 11 – Completed
-
Lesson 11 – Step 1 – Reading
-
Lesson 12 | Will you do it?7 Temas|3 Cuestionarios
-
Lesson 13 | You will, if you try!8 Temas|5 Cuestionarios
-
Lesson 13 – Step 1 – Reading
-
Lesson 13 – Step 2 –Pronunciation & Vocabulary: Sounds /æ/ and /ʌ /
-
Lesson 13 – Step 3 – First Conditional
-
Lesson 13 – Step 4 – Practise before class
-
Lesson 13 – Step 5 – Class material
-
Lesson 13 – Step 6 – Extra Practice
-
Lesson 13 – Completed
-
Lesson 14 | The Old Lady Who Lives Next Door
-
Lesson 13 – Step 1 – Reading
-
Lesson 14 | The Old Lady Who Lives Next Door6 Temas|3 Cuestionarios
Lesson 14 – Step 3 – Relative clauses

Objetivo
Veamos ahora cómo dar detalles por medio de las "relative clauses". Te dejamos un vídeo, o si lo prefieres puedes pasar directamente a la explicación escrita. ¡Tú decides!
Cuando hayas terminado, puedes dirigirte al paso 4.
Language Discovery
Fíjate en las palabras resaltadas en azul , verde y rojo en el texto del step 1. ¿Qué tienen en común?
- Las azules utilizan el pronombre who
- Las verdes utilizan el pronombre which
- Las rojas utilizan el pronombre that
General Notions
Utilizamos relative clauses para aportar información o detalles que distinguen a algo o alguien de las demás. Para introducir esa información adicional se utilizan los relative pronouns: that, who, y which.
Fíjate en esta imagen:

Está muy claro quién es mi jefe, ¿verdad? Pero, ¿qué sucede en esta otra imagen?

Necesitamos más información para distinguir quién es mi jefe. Para eso utilizaremos una relative clause:
The woman who is wearing a pink shirt is my boss
La estructura a seguir es esta:
subject + who/that/which + verb + complement
Who, Which and That
Veamos algunos ejemplos del texto del step 1 para ver las diferencias entre who, which y that:
”The lady who lives on the second floor told me.”
El pronombre relativo who aporta información sobre una persona.
“She lives in the apartment which is next to Luke’s.”
El pronombre relativo which aporta información sobre una cosa.
“The old lady that has three dogs” – “a horrible dress that looks like a curtain”
El pronombre relativo that aporta información sobre una cosa o una persona.
Conclusión
¿Has terminado? ¡Bien hecho! Dirígete al paso 4. Allí encontrarás material para practicar lo que hemos visto hasta aquí.
